Presis kl. 19:42 rullet det legendariske toget «347 Dacia Express» ut fra perrongen på Wien Hauptbahnhof med kurs for endestasjon Bucuresti. Vi hadde bestilt billetter til Brasov, med planlagt ankomst kl. 12:35 neste dag. På veien dit stoppet toget blant annet Budapest, Cluj Napoca og Sigisoara.
Vi hadde bestilt en privat to sengs kupe og fikk overraskende en kupe med både toalett og dusj. Kupeen hadde et velfungerende aircondition anlegg hvor en kunne justere temperaturen slik en ville selv. Sengene var allerede redd opp ved avgang og det var satt frem rene håndklær og et sett med såpe, tannkrem og tannbørste, i tillegg til to flasker med vann. Kupeen fremsto som ren og i god stand.
Togsettet hadde en egen restaurantvogn frem til Budapest. Denne ble koblet fra toget der og det ble ikke erstattet med noen rumensk restaurant eller spisevogn. Det var derfor ikke mulig å kjøpe noe å spise eller drikke etter at toget forlot Budapest sent på kvelden.
Vi la oss til og sovnet like etter at vi forlot Budapest i forvissning om at vi ville bli vekket ved grensepasseringen noen timer senere. Søvnkvaliteten på toget var ganske bra, mye takket være god temperatur og luft, samt gode madrasser.
Vi nådde grensen ca. 02:30 og var først igjennom den Ungarske passkontrollen på vei ut av Ungarn for så en ny passkontroll på vei inn i Romania. Selve grensepasseringen tok rundt en time, noe som må sies å være innenfor.
Neste morgen våknet vi opp like før toget ankom Cluj Napoca og vi forstod raskt at vi måtte være noe forsinket. Vi ble også stående et par timer i Cluj Napoca uten noen videre informasjon. Apropos informasjon var det ingen informasjon over høytaler anlegget i løpet av hele turen, hverken annonsering av stasjonene eller i forhold til forsinkelsen.
Vi spurte imidlertid konduktøren som på gebrokkent engelsk sa ”I dont know, maybe we came to Brasov at 1700 or maybe 1900″, med andre ord var forsinkelsen ganske stor, uten at vi fikk vite noe om årsaken. Vi var imidlertid glade at vi hadde pakket med oss litt ekstra med mat å drikke i form av vann, kjeks, pretzel og saltstenger. Dette gjorde nytten når togturen plutselig ble mellom 5 og 7 timer lenger. Vi var også glade for å ha en hyggelig kupe, med god aircondition og privat toalett.
Etter en lang togtur gjennom Romania i sakte tempo, skikkelig sakte faktisk, ankom vi Brasov stasjon 18:08.
Togturen gikk igjennom flott natur, fra sletter i Ungarn til kupert landskap i Romania og små spennende tettsteder hvor tiden virket til å ha stått stille. Toget var komfortabelt og det var god aircondition ombord. Vi savner imidlertid mer informasjon underveis og ikke minst en spisevogn i Romania.





