Holland Norway Line startet opp med seilinger mellom Kristiansand og Eemshaven i Holland i april 2022 og ruten har i skrivende stund vært operativ i ett år. Båten avgår fra Kristiansand på ettermiddagen og ankommer Eemshaven neste morgen med retur tilbake til Kristiansand på ettermiddagen igjen, noe som gir god tid til besøk av den sjarmerende hansabyen Groningen om du reiser på minicruise.
Grunnet utfordringer med havneplass i Eemshaven har selskapet imidlertid annonsert at de vil endre anløpssted fra Eemshaven til Cuxhaven fra midten av april 2023 og til Emden fra juni 2023.
Ruten operereres i dag av cuisefergen MS Romantika som ble bygget for Tallink Gruppen i 2002 og som tidligere har gått i Østersjøen. Fergen er således nyere enn fergene som trafikkerer Oslo-København.
Innsjekk, ombordstigning og avstigning
To dager før avreise tikket det inn en SMS med informasjon om at fergen ville ha avgang 1,5 timer senere enn planlagt fra Eemshaven grunnet bytte av kaiplass. For vår del var dette kun positivt da vi fikk lenger tid til å utforske Groningen. Ankomsten til Kristiansand neste morgen var for øvrig uendret.
Dagen før avreise fikk vi SMS med informasjon om at ombordstigning til skipet ville foregå i to puljer, en pulje mellom 12:30 og 13:30 og en pulje etter kl. 15:15. Vi valgte å gå om bord i den siste puljen.
Innsjekk og ombordstigning i Kristiansand gikk uten problemer. Det var ingen kø ved innsjekkingsskranken og den engelsktalende ansatte fant raskt frem reservasjonen og skrev ut ombordstigningskortene. Det var god informasjon hele veien og det ble informert via høyttaleranlegget i terminalen når ombordstigningen startet.
Ombordstigning og avstigning i Kristiansand og Eemshaven foregikk via skipets bildekk noe som fremsto som upraktisk, spesielt da det dannet seg kø til de to heisene som førte opp fra bildekk. Her bør rederiet arbeide for å få til en mer sømløs løsning med ombordstigning via landgang.
Selv om vi var minicruise måtte vi sjekke inn på nytt i terminalen ved avreise fra Eemshaven, en prosess som virket unødvendig så lenge vi allerede var tildelt lugar på utreisen og hadde sjekke inn som minicruise passasjerer. Dette er også en prosess rederiet bør se på og forsøke å løse på en bedre måte.
Lugar
Vi hadde bestilt en standard lugar for to personer. Lugaren var klar ved ombordstigningen og fremsto som ren og i god stand. I tillegg til to senger på gulvet var lugaren utrustet med en liten TV, et garderobeskap, en krakk og et lite skrivebord. Størrelsen og utrustningen av lugaren var som forventet og lignet lugarene på tilsvarende ferger mellom Norge og kontinentet (med unntak av fergene til Color Line mellom Oslo og Kiel som generelt har noe høyere standard).
Det som trakk ned på lugaren var dårlig utluftning og tett luft, dårlige madrasser i sengene og at TV-en ikke hadde norske kanaler. Det trådløse nettverket om bord fungerte heller ikke.
Baderommet var lite, men praktisk innredet og hadde rene håndklær og såpe i fra dispenser. Det var godt trykk i vannet både i dusjen og springen.
Barer og spisesteder
Selv om enkelte steder på skipet var nedstengt på reisen vår var det flere spisesteder og barer å velge imellom. Blant annet kan vi nevne à la carte restauranten «Grill House», buffet restauranten «Grande Buffet», kafeen «Fast Lane» og kaffebaren «Coffee & Co», samt barene «Sea Pub» og «Starlight Palace».
I tillegg til frokostbuffet begge veiene hadde vi bestilt 3-retters à la carte i Grill House på vei til Eemshaven og middagsbuffet på returen til Kristiansand.
Grill House
Vi hadde bestilt en treretters middag i à la carte restauranten og ble tatt imot av en hyggelig engelsktalende ansatt da vi ankom restauranten. Den ansatte viste oss raskt til et hyggelig bord og forklarte at forrett- og dessert ble servert som selvbetjenings buffet og at hovedrettene kunne velges fra à la carte menyen inkludert valgfri siderett og tilbehør. Menyen gjenspeilet at vi var på en grill restaurant og hadde et spennende utvalg av biffer, hamburgere og kyllingretter, samt noen få vegetar og fiskeretter. Vi valgte å bestille henholdsvis beef tenderloin med pommes frites og bearnaisesaus, og black angus beef burger med pommes frites og kryddersmør. Den hyggelige ansatte spurte om ønsket stekningsgrad på biffen og virket oppriktig interessert i oss som gjester.
Buffeten med forretter fremsto som innbydende med ulike salater, fersk brød og smør. Salatene var pent presentert, virket til å være ferske og laget av gode råvarer. Vi valgte å spise en cæsarsalat til forrett og angret ikke på dette. Salaten smakte utmerket og var sammen med ferskt brød en god start på måltidet.
Hovedrettene ble servert kort tid etter at vi var ferdig med forretten. Presentasjonen av både biffen og hamburgeren fremsto som kjedelig og kunne med noen få grep ha blitt gjort mer spennende. Biffen hadde ønsket stekningsgrad og fremsto som mør, men smakte lite. Pommes fritesen som fulgte med hadde en bløt konsistens og virket til å ha vært fritert for kort tid. Bearnaisesausen hadde en tynn konsistens og smakte lite – langt i fra det en bearnaisesaus skal smake. Hamburgeren smakte bra, men virket ikke hjemmelaget og ble fulgt av den samme bløte pommes fritsen.
Dessertbuffeten fremsto som fristende og hadde et godt utvalg av kaker og utvalgte desserter. De ulike rettene var pent presentert, smakte utmerket og var med på å rette opp noe av det dårlige inntrykket vi hadde av hovedrettene.
De ansatte i restauranten fremsto som blide, interesserte og engasjerte i oss som gjester. Vi ble godt fulgt opp gjennom hele måltidet og de ansatte tok seg god tid til å prate med oss, noe som var med på å løfte totalinntrykket. Jeg savnet imidlertid at det ble tilbudt mer å drikke når glasset var tomt – dette er god service til gjesten og en glimrende mulighet for mersalg for servitøren.
Grande Buffet
Frokosten som ble servert i Grande Buffet fremsto som innbydende og besto av et utvalg varme og kalde retter. Produktene som ble servert virket til å være ferske og av god kvalitet. De ansatte fremsto som blide og behjelpelige og vi fikk både smil og en hyggelig velkomsthilsen da vi ankom spisestedet.
Middagsbuffeten som ble servet i Grande Buffet var en av skipets største skuffelser. Utvalget var svært dårlig og kvaliteten på maten fremsto som middelmådig. Det tok lang tid før serveringfatene ble fyllt på og det var til tider lite å velge mellom på buffeten. Tilbehøret som ble servert passet også dårlig til de ulike rettene og virket til å være lite gjennomtenkt. De ansatte i buffeten under middagen fremsto som blide, men noe mer stresset enn ved frokosten.











