Hopp til innholdet

På skinner fra Halden til Berlin

Halden – Götebor med VY Regionaltog

VY sitt regionaltog til Göteborg rullet inn på Halden stasjon i henhold til oppsatt rutetid og vi fant raskt ledige plasser i et nærmest tomt togsett. VY har i det siste begynt å bruke motorvognsett type 75 på ruten, noe som etter min mening gir noe lavere komfort enn motorvognsett type 73B som ble benyttet tidligere. Toget rister noe mer og er ikke like stillegående. Setene er heller ikke av de mest komfortable og i forhold til de svenske regionaltogene er komfortnivået mye lavere. Toget hadde ikke noen kafe eller bistro ombord, men det var mulig å kjøpe kald drikke og enkel snacks i noen salgsautomater ombord.

Østfoldbanen er en jernbanestrekning som begynner i Oslo og går gjennom Follo og Østfold frem til Kornsjø i Halden, der den krysser grensen til Sverige og skifter navn til Dalslandsbanen. Banen ble vedtatt bygget i 1873 og sto ferdig i 1879, samtidig som banen også var ferdig utbygd på svensk side.

Togturen mellom Halden og Göteborg tar i underkant av to timer noe som skulle gi oss snaue to timer i Göteborg før neste togavgang. Trodde vi!

Da vi ankom Trollhättan stasjon ble toget stående og etter å ha ventet i femten minutter informerte lokfører om at toget ikke fikk kjøre videre grunnet en uavklart situasjon på sporet. I etterkant viste det seg at det var snakk om en person som ønsket å hoppe foran toget, noe som medførte en massiv politiaksjon. Dette medførte at vi ble stående i en time og at tidsrommet til bytte av tog stadig ble mindre. Til alt hell kom vi oss avgårde og rullet inn på stasjonen i god tid før neste avgang slik at vi kunne fortsette vår ferd mot Berlin.

Servicen på de norske togene er nesten ikke tilstede, men i forhold til hendelsen i Trollhättan vil jeg rose både lokfører og konduktør for god informasjon underveis.

Göteborg-(Lund)-Malmö med SJ Snabbtåg

SJ sitt hurtigtog var i nogenlunde rute fra Stockholm og rullet ut fra Göteborg Centraltstation mot Malmö i henhold til rutetabellen. Denne ruten ble i dag operert med togtypen X2000 som ble bygget for SJ i perioden 1989 til 1998 har blitt renovert og oppgradert flere ganger siden. Komforten ombord på X2000 er svært bra, og mye bedre enn VY sitt tog til Göteborg, med rolige bevegelser, få rystelser og lite lyd. Setene er veldig komfortable, med god plass, lademuligheter og egen belysning. Toget hadde også en egen bistro vogn med en hyggelig salong og et utvalg av ferdigretter, snacks, alkoholholdig og alkoholfri drikke til moderate priser.

Servicen på turen sørover gjennom mot Lund hvor vi skulle bytte til SJ sitt Euronight tog mot Berlin var upåklagelig og vi ble betjent av en hyggelig mannlig konduktør av den joviale typen. På grunn av arbeid på sporet og til tider «køkjøring» og enkeltsporet drift så vi etterhvert at vi ikke ville rekke toget vårt i Lund. Den hyggelige konduktøren foreslå derfor at vi ble med toget til Malmö og gikk på toget der i stedet. Han kunne også opplyse om at SJ Euronight var forsinket og at det ville bli uproblematisk å rekke toget i Malmö. Vi ruller inn på Malmö stasjon ca. 45 minutter etter rutetid, men ved godt mot da nattoget til Berlin var enda mer forsinket.

Malmö-(Hamburg)-Berlin med SJ Euronight

SJ startet med nattog fra Stockholm til Hamburg første september 2022 og har etterhvert utvidet tilbudet slik at endestasjonen nå er Berlin. I tillegg til SJ har også et private togselskapet Snälltoget et rutetilbud på denne strekningen, noe som viser at det er et godt marked for nattog til og fra kontinentet. SJ Euronight tog tilbyr på strekningen egen privat sovekupe med dusj og toalett, fire personers delt sovekupe uten toalett og 6 personers delt couchette kupe uten toalett. Vi valgte å reise i couchette som er det rimeligste alternativet og delte den med to andre.

I og med toget var forsinket inn til Malmö ble innsjekk og kontroll av billetter utført på perrongen før avgang for å spare tid. I og med at vi kun hadde billetter til Hamburg spurte vi konduktøren pent om å få bli med til Berlin i stedet, noe som var helt i orden og til og med helt kostnadsfritt!

Komforten ombord i en 6 personers couchette kupe er så som så, men vi var heldige med at det kun var to personer i tillegg til oss ombord. Vi skal ikke klage, dette er et svært rimelig alternativ for å komme seg til kontinentet og en får en brisk å logge på slik at en slipper å sove sittende. Toget hadde også et enkelt kioskutsalg med enkle retter, øl, vin og mineralvann til moderate priser. Det var også mulig å kjøpe en frokostboks på morgenen, uten at vi testet dette.

Toget greide å kjøre inn forsinkelsen noe og vi ankom Berlin Haupthbahnhof påfølgende dag kl. 09:45.

Å komme seg med tog fra Halden til Berlin på 18 timer er helt greit og produktet til SJ med SJ Euronight fungerer svært bra, selv om det har vært en del forsinkelser i sommer som er relatert til omfattende sporarbeider både i Sverige, Danmark og Tyskland. Likevel, en direkte nattog forbindelse fra Oslo til Berlin står høyt på ønskelisten.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *