Hopp til innholdet

På skinner mellom Chisinau og Bucuresti

Det Moldovske jernbaneselskapet (CFM) trafikkerer daglig strekningen mellom hovedstedene Chisinau og Bucuresti med natttog. I skrivende stund avgår toget fra Chisinau kl. 17:05 og ankommer Bucuresti neste morgen kl. 06:35.

I og med at Moldova var en del av Sovjetunionen benyttes den russiske sporvidden på skinnene (1520 mm) som er litt bredere en den Europeiske skinne standarden (1435 mm). Ruten trafikkeres også av eldre togsett produsert i Sovjetunionen. Dette gir reisen en viss nostalgisk sjarm fra en svunnen tid.

Kupeene er innredet enten som to sengs kupeer (1 klasse) eller fire sengs kupeer (2 klasse). Ingen av kupeene har aircondition og det finnes ingen spisevogn eller mulighet for å kjøpe drikke eller snacks om ombord. Vognene er pent innredet med teppegulv, gardiner, duker på bordene og plastikk blomster i vinduene. Toalett finnes i enden av hver vogn og holdt seg relativt rent under reisen.

Hver vogn har også en ansvarlig konduktør som deler ut sengetøy og bistår med det praktiske underveis.

Toget ankommer grensen til Romania rundt kl. 20:00 og på grensen er det først Moldovsk pass- og grensekontroll før togsettet jekkes opp for å bytte til understell tilpasset den Europeiske skinnebredden som brukes i Romania. Arbeidet med å bytte understell tar omlag en time. Etter dette er det ny pass- og grensekontroll for å komme inn i Romania.

Totalt tar grensepassering i underkant av tre timer.

Sovekvaliteten ombord på toget er relativt grei, med unntak en del partier for det rister og skrangler en del fra skinnegangen. Luften føles grei, selv om det på de varmeste sommerdagene kan føles både klamt og varmt ombord.

Det er ingen vekking før ankomst Bucuresti så sørg for å ta med egen vekkerklokke.

Alt i alt er turen en spennende reise for de som ønsker å oppleve tog fra Sovjetunionen og dens sjarme. Kupeene er av god standard og reisen oppleves som nogenlunde komfortabel.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *