Hanza Hotel, Riga

Hanza Hotel er et trestjerners hotell i Latvias hovedstad Riga. Hotellet ligger i en rolig del av byen med kun noen få minutters gange til det anerkjente sentral markedet, sentralstasjonen og gamlebyen med en rekke restauranter og utesteder.

Service

Ved ankomst tok det noe tid før vi ble sett av den ansatte i resepsjonen og vi savnet noe mer entusiasme og engasjement for oss som gjester. Reservasjonen ble raskt funnet og vi ble bedt om å fylle ut et registreringsskjema og fremvise pass. Når dette var unnagjort fikk vi utlevert nøkkelen og en kort informasjon om hotellets trådløse nettverk og åpningstidene til frokosten. Hotellets øvrige fasiliteter ble ikke fremhevet og vi fikk ingen beskrivelse av veien til gjesterommet eller en hyggelige avsluttende kommentar.

Vi opplevde at de ansatte i resepsjonen var noe uengasjerte og vi savnet mer smil og entusiasme. Dette gjaldt både ved innsjekk, utsjekk og ved henvendelser i løpet av oppholdet. En hyggelig hilsen og et smil hadde vært med på å løfte opplevelsen.

Gjesterom

Gjesterommet hadde et litt gammelmodig preg, men var rent og godt vedlikeholdt. Sengene, som var litt lave, var pent oppredde med hvitt sengetøy og et rutete sengeoverkast. Det var kun en pute og denne var liten og virket noe slitt. Madrassen var slitt og veldig myk, noe som ga dårlig søvnkvalitet. Sengetøyet var imidlertid rent og virket til å være i god stand. I tillegg til sengen fantes det et skrivebord, to stoler, et lite kjøleskap, vannkoker med tilhørende kaffe og te, safe, en liten flatskjerm TV og et garderobeskap. Møblene var funksjonelle og i god stand. Det var også et velfungerende gratis trådløst nettverk på hele hotellet. Gjesterommet hadde ikke aircondition, men var utstyrt med to radiatorer og vinduer som kunne åpnes ved behov. Under vårt besøk opplevde vi gjesterommet som noe kaldt. Renholdet fremsto som bra og det ble rengjort på daglig basis.

Baderommet var rent og var enkelt innredet med toalett, dusjkabinett og vask, samt rene håndklær og såpe i fra dispensere. Det fantes ikke noe varme i gulvet og under vårt besøk ble baderommet opplevd som noe kaldt. Dusjen hadde godt trykk og det var tilstrekkelig med varmt vann. Håndklærne var rene og av god kvalitet. Med unntak av en skitten toalettbørste fremsto også baderommet som rent.

Fellesarealer

Hotellets fellesarealer fremsto som enkle og litt kalde. Som et hotell i en historisk bygning savnet vi også noe mer informasjon og at historiske elementer fremkom i fellesområdene. Lobbyen hadde en enkel, men hyggelig atmosfære. Det var godt skiltet til hotellets ulike avdelinger og enkelt å finne frem. Vi fant imidlertid ikke hotellets SPA avdeling som ble fremhevet på hotellets nettsider.

Renholdet og vedlikeholdet i fellesarealene var generelt bra.

Hanza Hotel er et trestjerners hotell i Latvias hovedstad Riga. Hotellet ligger i en rolig del av byen med kun noen få minutters gange til det anerkjente sentral markedet, sentralstasjonen og gamlebyen med en rekke restauranter og utesteder.

Service

Ved ankomst tok det noe tid før vi ble sett av den ansatte i resepsjonen og vi savnet noe mer entusiasme og engasjement for oss som gjester. Reservasjonen ble raskt funnet og vi ble bedt om å fylle ut et registreringsskjema og fremvise pass. Når dette var unnagjort fikk vi utlevert nøkkelen og en kort informasjon om hotellets trådløse nettverk og åpningstidene til frokosten. Hotellets øvrige fasiliteter ble ikke fremhevet og vi fikk ingen beskrivelse av veien til gjesterommet eller en hyggelige avsluttende kommentar.

Vi opplevde at de ansatte i resepsjonen var noe uengasjerte og vi savnet mer smil og entusiasme. Dette gjaldt både ved innsjekk, utsjekk og ved henvendelser i løpet av oppholdet. En hyggelig hilsen og et smil hadde vært med på å løfte opplevelsen.

Gjesterom

Gjesterommet hadde et litt gammelmodig preg, men var rent og godt vedlikeholdt. Sengene, som var litt lave, var pent oppredde med hvitt sengetøy og et rutete sengeoverkast. Det var kun en pute og denne var liten og virket noe slitt. Madrassen var slitt og veldig myk, noe som ga dårlig søvnkvalitet. Sengetøyet var imidlertid rent og virket til å være i god stand. I tillegg til sengen fantes det et skrivebord, to stoler, et lite kjøleskap, vannkoker med tilhørende kaffe og te, safe, en liten flatskjerm TV og et garderobeskap. Møblene var funksjonelle og i god stand. Det var også et velfungerende gratis trådløst nettverk på hele hotellet. Gjesterommet hadde ikke aircondition, men var utstyrt med to radiatorer og vinduer som kunne åpnes ved behov. Under vårt besøk opplevde vi gjesterommet som noe kaldt. Renholdet fremsto som bra og det ble rengjort på daglig basis.

Baderommet var rent og var enkelt innredet med toalett, dusjkabinett og vask, samt rene håndklær og såpe i fra dispensere. Det fantes ikke noe varme i gulvet og under vårt besøk ble baderommet opplevd som noe kaldt. Dusjen hadde godt trykk og det var tilstrekkelig med varmt vann. Håndklærne var rene og av god kvalitet. Med unntak av en skitten toalettbørste fremsto også baderommet som rent.

Fellesarealer

Hotellets fellesarealer fremsto som enkle og litt kalde. Som et hotell i en historisk bygning savnet vi også noe mer informasjon og at historiske elementer fremkom i fellesområdene. Lobbyen hadde en enkel, men hyggelig atmosfære. Det var godt skiltet til hotellets ulike avdelinger og enkelt å finne frem. Vi fant imidlertid ikke hotellets SPA avdeling som ble fremhevet på hotellets nettsider.

Renholdet og vedlikeholdet i fellesarealene var generelt bra.

Frokost

Frokosten ble servert som buffet og hadde et utvalg av varme og kalde retter. Utvalget ble imidlertid opplevde som noe begrenset og mange av serveringsfatene var tomme og ble ikke supplert under besøket. Produktene som ble servert virket til å være basert på rimelige råvarer. Noe større utvalg, bedre kvalitet og påfylling av tomme serveringsfat hadde vært med på å løfte opplevelsen, for å toppe opplevelsen burde hotellet ha satset litt mer på lokale og kortreiste produkter.

Det var liten kapasitet i frokostsalen og det tok lang tid før bordene ble ryddet for skittent bestikk og dekketøy, noe som gjorde at flere gjester ble stående å vente på ledige bord. Det ble også køer rundt buffetbordet som virket noe underdimensjonert i forhold til antall gjester.

Den ansatte i frokostsalen virket lite engasjert i gjestene og vi savnet en hyggelig hilsen og noe mer entusiasme.

Konklusjon

Hanza Hotel er et rimelig og sentrumsnært hotell som passer for de som setter pris foran komfort. Gjesterommene er enkle, men funksjonelle, rene og i god stand. Frokosten ved hotellet kunne med fordel ha vært bedre, noe som også gjaldt servicen hos personalet. Ut i fra kriteriene over kan vi anbefale hotellet til andre reisende.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *